Skip to content
toekomstbestendig_asfalt_gerbert_van_bochove_structuur.jpeg
Zo werkt Verjongingsmiddel voor asfalt

Oil of Olaz voor de snelweg

9 september 2015

Een snelweg verzorgen is net als zorgen dat je je huid jong houdt. Een paar tips doen bewezen wonderen; goed schoonmaken en hydrateren. Die schoonheidstips werken ook voor een langere levensduur van asfalt. We leggen in vier stappen uit hoe dit werkt.

ZOAB onderhouden

Asfalt bestaat uit mineralen, ofwel steen en zand, en bitumen die dit bij elkaar houden. Na verloop van tijd slijt het asfalt door het gebruik. De toplaag wordt hard en bros en er komen makkelijker deeltjes los. Zeker bij Zeer Open Asfalt Beton, ZOAB, dat een nog opener structuur heeft vindt de veroudering sneller plaats. Een rijksweg moet gemiddeld in minder dan tien jaar weer worden onderhouden.

De hoogste tijd om onderhoud te plegen, zodat de weg veilig blijft. Voldoende flexibel en sterk om de krachten van autobanden goed op te nemen, voldoende vlak en stroef voor een comfortabele en veilige rit en voldoende geluidsabsorberend. Daarvoor dient de ZOAB-toplaag na een zekere gebruiksduur te worden vervangen om weer een veilig wegdek te vormen. De bovenste laag wordt er af gefreesd en vervolgens begint het opnieuw aanbrengen van het asfalt.

Een klus waarbij het wegverkeer over een langere tijd hinder ondervindt van afgesloten rijstroken. Daarnaast kostbaar door niet alleen het verlies aan snelwegcapaciteit en veel materiaalverbruik, maar ook doordat er een groot team met diverse specialisten nodig is om de nieuwe laag aan te brengen.

20150312_heijmans_wegwerker_r9b5718.jpg

Het belangrijkste deel dat slijt is echter het bitumenbestanddeel. Door de veroudering van het bindmiddel komen de  steentjes los, waardoor de kwaliteit van de weg achteruit gaat. Dit loslaten van steentjes veroorzaakt zogeheten ‘rafeling’ waardoor het wegdek niet alleen minder veilig en oncomfortabeler is, maar ook de kans op steenslag toeneemt. Daar zit niemand op te wachten.

Verjongingsmiddel

Een alternatieve methode is het aanbrengen van verjongingsmiddel. Zoals de belangrijkste tip om een huid mooi en jong te houden hydrateren is, zo werkt het in principe ook voor het verjongen van asfalt. Waar water ervoor zorgt dat de afgestorven huidcellen weer worden aangevuld door nieuwe, frisse cellen, zo zorgt het sealmiddel voor asfalt ervoor dat het bitumen weer sterk en flexibel wordt. Even insmeren en de weg ziet er weer stralend uit. Het Heijmans Asfalt Verjongingsmiddel wordt eenvoudig in vier stappen toegepast:

Scrubben en aanbrengen

Allereerst goed reinigen tot diep in de poriën. Schoonmaken is ook voor je huid van groot belang. Weg met de oude bacteriën en dode cellen! Het wegdek wordt grondig gereinigd en al het vuil wordt uit het ZOAB gezogen. Het oude asfalt moet goed schoon zijn, wil het verjongingsmiddel optimaal kunnen werken.Na de schoonmaakbeurt wordt het verjongingsmiddel opgebracht op de ZOAB-deklaag.

verjongingscreme-concept-3.jpg

Inblazen en afstrooien

Waar je huid niet zo goed tegen kan is het hard inblazen van het verjongingsmiddel. Bij asfalt is dat juist goed. Daarom komt na de sproeiwagen met verjongingsmiddel een voertuig langs met een zogenoemde Airjet-motor. Deze fungeert als een blower die met grote kracht het verjongingsmiddel tot diep in de poriën blaast. Het verjongingsmiddel komt tussen de stenen en het zand van het asfalt terecht, zodat het de hechting tussen de stenen in het ZOAB versterkt. Alle haarscheurtjes lopen mooi vol en de stenen in het ZOAB blijven weer jarenlang goed vastzitten. Om te zorgen dat het asfalt na de behandeling weer stroef en veilig genoeg is, wordt er nog licht wat stroef materiaal gestrooid.

verjongingscreme-concept-4.jpg

4 jaar later

De totale winst van deze methode is dat er pas zo’n 4 á 5 jaar later dan gebruikelijk een complete asfaltploeg nodig is om het ZOAB te vernieuwen. Daarnaast is de milieubelasting veel lager, want het produceren en aanbrengen van een nieuwe laag asfalt gaat gepaard met een veel hogere CO2-uitstoot.