Skip to content
Verduurzamen van wagenpark, materieel, bouwplaatsen en kantoren
Verduurzamen van wagenpark, materieel, bouwplaatsen en kantoren

Op weg naar een uitstootvrije bedrijfsvoering

Bij Heijmans ligt de lat hoog. We willen dat uiterlijk in 2030 onze eigen bedrijfsvoering 100% CO2-neutraal is. Het gaat hierbij om de directe uitstoot veroorzaakt door onze wagens, gebouwen en bouwactiviteiten, de zogeheten Scope I emissies. Ook de indirecte uitstoot van de energie die we opwekken en inkopen – de Scope 2 emissies – moet dan tot nul zijn gereduceerd. Op transparante wijze laten we zien welke vorderingen we maken bij het behalen van deze doelen.

Duurzame mobiliteit

De aard van onze (bouw)activiteiten brengt met zich mee dat we veel en vaak onderweg zijn. Als gevolg daarvan beschikken we over een aanzienlijk wagenpark. Naast personenauto’s (ca. 3.000 stuks) bestaat het ook uit een groot aantal bedrijfswagens (ca. 850 stuks), voornamelijk bestelbussen. Het is een flinke klus om de hele vloot te vervangen door elektrische modellen. Toch is dit exact waar we mee bezig zijn. Door ons wagenpark volledig te vergroenen, gaat de negatieve impact op onze totale CO2-voetafdruk met sprongen omlaag. Bovendien dringen we zo ook de uitstoot van stikstof en fijnstof fors terug.

Elektrische personenauto’s

Sinds 2023 kent onze leaseautoregeling alleen nog elektrische personenauto’s. Dat geldt voor nieuw af te sluiten contracten.

In 2020 waren we al gestopt met het aanbieden van dieselauto’s. Collega’s die nog met een geleasede dieselauto rijden, worden aangespoord om hernieuwbare diesel van het type HVO100 te tanken. Voor de leaseauto’s op benzine hebben we de lopende contracten ingekort tot uiterlijk eind december 2025. Vanaf dat moment beschikken we over een volledig elektrische vloot leaseauto’s.

In november 2023 hebben we bij Heijmans onze duizendste elektrische personenauto in gebruik genomen. Het vervangen van de oudere modellen met verbrandingsmotor gaat snel. In het voorjaar van 2024 bestond de vloot leaseauto’s bij Heijmans al voor ruim 50% uit elektrische auto’s. Dit betekent dat meer dan 1.500 auto’s op het totaal van 3.000 stuks emissieloos rijden.

Overigens bieden we medewerkers de keuze uit een elektrische leaseauto óf een eigen mobiliteitsbudget.

Collega’s die voor deze tweede optie kiezen, maken veel vaker gebruik van het openbaar vervoer. Bovendien hebben zij niet te maken met de fiscale bijtelling van de leaseauto. Ongeveer 200 medewerkers maken inmiddels gebruik van dit mobiliteitsbudget. Dat is zo’n 6% van het aantal rechthebbende collega’s.

Op de bouwplaatsen bieden we steeds vaker Heijmans-fietsen aan. Die zijn ideaal voor het overbruggen van korte afstanden.

Elektrische bedrijfswagens

Het elektrificeren van onze bedrijfswagens is wat omslachtiger. Actieradius en trekkracht van bestelbussen zijn vaak nog beperkende factoren. Wel gaan de ontwikkelingen snel. Daarom passen we bij de aanschaf van nieuwe modellen sinds begin 2024 de regel ‘elektrisch, tenzij…’ toe. We kijken daarbij goed naar het type gebruik en de benodigde eigenschappen, en zoeken op basis daarvan de meest geschikte elektrische alternatieven. Anders dan bij elektrische personenauto’s, is er op de markt voor geëlektrificeerde bedrijfswagens nog beperkt. Bij Heijmans staan we in nauw contact met producenten en leveranciers. We vinden het belangrijk om bij te dragen aan het versnellen van de ontwikkelingen.
Van de ca. 850 bedrijfswagens van Heijmans waren er eind 2023 nog maar 50 volledig elektrisch. Met de nieuwe regel zal dat aantal verveelvoudigen. We gaan ervan uit dat we in geheel 2024 zo’n 135 bedrijfswagens op diesel kunnen vervangen door elektrische varianten. Bestellingen zijn gedaan voor vier typen bestelbussen waarvan de CO2-besparing per gereden kilometer varieert van 124 gram tot 185 gram. We verwachten dat uiterlijk in 2030 – liefst eerder – ook dit deel van ons wagenpark emissieloos rijdt.
De totale CO2-reductie die we kunnen bereiken is aanzienlijk. Deze voertuigen leggen per jaar gemiddeld 27.000 kilometer af. Voor bedrijfswagens op diesel komt dat neer op een uitstoot van 523 ton CO2. Uitgaande van een levensduur van vijf jaar levert dat voor de wagens die we in 2024 vervangen alleen al een besparing van 2.615 ton CO2 op.

Opladen met groene energie

De parkeerterreinen bij de kantoren van Heijmans tellen inmiddels zo’n 73 laadstations voor elektrische auto’s en bedrijfswagens waarvan een groot deel is voorzien van groene stroom. Elk jaar vergroenen we bij Heijmans immers ons volledige energieverbuik met zogeheten garanties van oorsprong. Voor laadsessies onderweg, op bouwlocaties en bij medewerkers thuis is veelal nog sprake van een mix tussen groene en grijze stroom. Vanzelfsprekend geven we de voorkeur aan het gebruik van groene energie. Daarom houden we scherp de ontwikkelingen op de energiemarkt in de gaten, zodat we in een zo vroeg mogelijk stadium ons beleid ten aanzien van ‘groen laden’ kunnen aanscherpen.

Elektrificatie materieel

Voor het gebruik van hamer, tang of spade heb je genoeg aan spierkracht. Maar voor gemotoriseerd gereedschap en materieel gaat die vlieger gaat niet op. Van kettingzaag en trilplaat tot graafmachine en heftruck: waar mogelijk nemen we afscheid van verbrandingsmotoren en schakelen we over op accu’s. Voor een deel van het groot materieel, zoals rups- of draadkranen, betekent dat ombouw naar elektrische aandrijving. Met een voetnoot: de elektriciteitsvoorziening op de bouwplaats moet er wel op toegerust zijn. Om voldoende vermogen te kunnen leveren, maken we regelmatig gebruik van accupakketten tot wel 500 kW.

Vergroening bouwplaatsen

Op bouwplaatsen maken we uitsluitend gebruik van groene stroom, opgewekt met windmolens, zonneparken of zonne-energie. Ook zetten we aggregaten met fossielvrije HVO-diesel in. Traditionele aggregaten faseren we uit.

Wat de druk op zowel milieu als ruimte verlicht, is het gebruik van zogeheten hubs. Vanaf deze locaties, buiten het stadscentrum, vindt distributie van goederen en materialen plaats. Eindbestemming: werklocaties in het centrum. Bij enkele binnenstedelijke herontwikkelingen en onderhoudsprojecten maakt Heijmans al gebruik van hubs. In combinatie met de hubs zet Heijmans waar mogelijk elektrische bakfietsen in: schoon, wendbaar en goedkoper dan bedrijfswagens.

Heijmans wil na 2023 CO2-neutraal bouwen. Om dat te bereiken, investeert Heijmans in de elektrificatie van zwaar bouwmaterieel.

Energiezuinige kantoren

Heijmans-vestigingen zijn goed geïsoleerd en van zonnepanelen voorzien. Ook beschikken ze over meerdere oplaadpunten voor elektrisch vervoer. Vanzelfsprekend gebruikt Heijmans ledverlichting. Daarnaast helpen digitale systemen om het energieverbruik te reduceren. Zo ‘weet’ de applicatie BeyondEyes, die Heijmans met schoonmaakbedrijf CSU en sensorenfabrikant Clickey heeft ontwikkeld, welke ruimtes in gebruik of gereserveerd zijn. Dat voorkomt verkwisting van licht, warmte en koelte. Daarnaast verstaat Heijmans de kunst om een groot deel van haar installatietechnische systemen zelf te optimaliseren.

Meer dan een voetnoot: het gebruik van elektrisch materieel kent ook een veiligheidsrisico, vooral door de hoge spanningen waarmee wordt gewerkt. Gebruik van elektrisch materieel gaat dan ook van extra instructies vergezeld. Heijmans-motto: veiligheid voorop.

Neem contact met ons op